WINNAAR 2013

De internationale jury heeft de ‘temstem’-app van Reframing Studio en Parnassia Groep unaniem gekozen als winnaar van de Rotterdam designprijs 2013.

‘temstem’

Temstem is een applicatie voor smartphones en tablets die de gebruiker, door middel van taalspellen in staat stelt de stemmen in zijn hoofd actief te onderdrukken. Naast zijn afleidende kwaliteit kan de app ook therapeutische effecten op de langere termijn hebben. De app stelt gebruikers in staat hun probleem direct aan te pakken en controle te nemen. Temstem is geen vervanging van de psychiater of medicijnen, maar biedt een vernieuwend en effectief middel voor zelfhulp aan degenen die aan deze psychose lijden.

Uit het jury rapport

De jury is van mening dat ‘temstem’ een briljant voorbeeld is van de impact die design kan hebben op echte problemen. Het gezamenlijk onderzoek van gezondheidsprofessionals van de Parnassia Groep en de ontwerpers van Reframing Studio resulteerde in een actuele tool die een grote impact kan hebben op het leven van zijn gebruikers. De app pakt een probleem aan in een van de belangrijkste aandachtgebieden van het hedendaagse design, de gezondheidszorg, en doet dat met de nieuwste media. De internationale jury is het unaniem met scout Caroline Hummels eens dat temstem een exemplarisch product is op het snijvlak van onderzoek en design, en daarom kent ze het de Rotterdam designprijs 2013 toe.’

Jury: Caroline Baumann, directeur Cooper-Hewitt, National Design Museum, Edwin Heathcote, architect en design journalist, Virginia Tassinari, ass. prof social spaces aan MAD University in Genk.

Scout Caroline Hummels over ’temstem’

Ik nomineer Reframing Studio en de Parnassia Groep met temstem, omdat zij op het grensvlak van design en research de uitdaging zijn aangegaan om mensen met een psychose de controle over hun eigen leven terug te geven.

Temstem is een app die het auditieve werkgeheugen van een psychotische patiënt die frequent ‘stemmen’ hoort, poogt te ‘overbelasten’ opdat de ‘stemmen’ minder worden. Temstem begeleidt de gebruiker in de transitie van het spelen van een spel als pure afleiding van de stemmen, naar het actief aangaan van de confrontatie met de stemmen om zo de heftigheid en narigheid ervan te verminderen op de lange termijn. De gebruiker wordt hierin geholpen door Tim, een fictief karakter dat een ‘buddy’ vormt en te allen tijde kan helpen controle over de stemmen te ervaren.

De betekenis en schoonheid van temstem zit allereerst in het thema van het ontwerp: gezondheid is één van de grote maatschappelijke uitdagingen in Nederland, die we in mijn opinie moeten aanpakken door een goede balans te vinden tussen professionele hulp, sociale verbondenheid en support, en eigen verantwoordelijkheid en acties. Daar waar bij psychoses doorgaans alleen aan professionele hulp wordt gedacht, kan temstem helpen meer evenwicht aan te brengen in de diverse hulpvormen. Het biedt de patiënt een laagdrempelige ‘tool’ zonder doktersrecept, waarmee de eigen verantwoordelijkheid en controle wordt gestimuleerd.

Daarnaast maakt het ontwerp op overtuigende wijze gebruik van technologie, in dit geval de mobiele telefoon. Doordat stemmen zich op allerlei momenten aan de stemmenhoorder opdringen, is het wenselijk van technologie uit te gaan die mensen doorgaans bij zich hebben. Hoewel ik een groot voorstander ben van tastbare interactie met interactieve producten, is in het geval van temstem de app een bijzondere goede keuze. Vaak is er tegenwoordig een mismatch tussen de fysieke, gecontextualiseerde activiteit van mensen en het medium dat het product gebruikt. Waarom bijvoorbeeld een beeldscherm tussen mensen plaatsen als de sociale interactie centraal staat, of waarom op je mobiel iets doen terwijl juist de fysieke omgeving erg belangrijk is voor een activiteit? Bij psychose gaat het echter over de cognitie van één persoon waarbij de psychose onverwacht kan toeslaan, wat het gekozen medium juist uitermate geschikt maakt.

De app staat bovendien volledig in dienst van het effect en de beleving bij de patiënt en dat maakt temstem vanuit een designperspectief sterk.

Omdat voor dit project verschillende partners samen op zoek zijn gegaan naar de bijdrage van design aan een gezonde, duurzame samenleving, betreedt het op eigen wijze de wereld van de transformatie-economie. Het project overstijgt de disciplines van de betrokkenen op verschillende wijzen. Omdat de app belangrijk is als eindproduct voor de patiënt, maar ook als onderzoeksinstrument dient, wordt design en onderzoek geïntegreerd. Temstem koppelt op overtuigende wijze gezondheidszorg en design waardoor er nieuwe mogelijkheden ontstaan voor innovatie. Dit samenwerkingsproject verruimt de scope van ontwerpen, wat in de huidige tijd met vele complexe maatschappelijke uitdagingen een kracht en zegen is.

Meer informatie:
www.parnassiagroep.nl