Studio Dumbar - Alzheimer Nederland
Genomineerd door Ineke Hans:
Studio Dumbar
voor Alzheimer Nederland

Ik nomineer de nieuwe huisstijl voor Alzheimer Nederland door Studio Dumbar vanwege het heldere, beeldende en treffende ontwerp. Een ontwerp dat perfect een ziekte communiceert waarbij juist de helderheid, identiteit en communicatie beginnen te vervagen.

Alzheimer is hard op weg een van de belangrijkste doodsoorzaken in Nederland te worden. Een op de vijf mensen krijgt Alzheimer en sterft daaraan meestal binnen zeven jaar. Om daar iets aan te kunnen doen is onderzoek en fondsenwerving nodig. Alzheimer Nederland is ambitieus en wil zowel de ziekte als haar activiteiten bij een groter publiek onder de aandacht brengen. De oude huisstijl miste herkenbaarheid en een emotionele kwaliteit. Het proces om tot de nieuwe huisstijl te komen is voor Studio Dumbar relatief lang geweest en ging gepaard met veel gesprekken tussen Dumbar, Alzheimer Nederland, patiënten, familieleden en betrokkenen.

Alzheimer betekent dat je dingen kwijtraakt die nooit meer terug komen. Dat veroorzaakt verwarring en onzekerheid. De nieuwe huisstijl is juist verrassend helder en zelfverzekerd en het ontwerp legt in een oogopslag bloot wat de kern van de ziekte is: er vallen gaten. In dit geval zijn de gaten lichtpunten in de tekst en wanneer de typografie opduikt in animaties worden deze lichtpunten verdwijnpunten waarin letters verdwijnen en nieuwe letters verschijnen. Je kan deze lichtpunten ook zien als bron van licht en hoop voor Alzheimer Nederland.

Een van de activiteiten van Alzheimer Nederland zijn de ruim tweehonderd Alzheimer Cafés gerund door landelijke Alzheimerafdelingen. Om deze Alzheimer Cafés onder de aandacht te brengen is een posteropzet ontworpen die kan functioneren in de publieke ruimte. Ook hierin is de vervaging in de typografie en het beeld doorgetrokken. Het mooie is dat dit geen effect heeft op de toegankelijkheid en leesbaarheid van de informatie die via de posters verstrekt wordt.

In de informatiebrochures en -folders gaat de typografie gepaard met fotoportretten van om zich heen kijkende personen. In zichzelf gekeerd, zoekend wellicht, maar waardig. Hierdoor krijgt de ziekte ook een menselijke kant. Het ontwerp is uitgesproken en ingetogen en straalt aandacht en zorg uit. Typografie en beeld sluiten prachtig bij elkaar aan en communiceren de aard van de ziekte zonder woorden. Daarmee is de identiteit van Studio Dumbar voor Alzheimer Nederland zeer geslaagd en uiterst doeltreffend.

Meer informatie:
www.studiodumbar.com/archief.fontanel.nl/inspiration/alzheimer-nederland 
www.vimeo.com/53603891