Reframing Studio en Parnassia Groep - temstem
Genomineerd door Caroline Hummels:
Reframing Studio en Parnassia Groep
voor temstem

Ik nomineer Reframing Studio en de Parnassia Groep met temstem, omdat zij op het grensvlak van design en research de uitdaging zijn aangegaan om mensen met een psychose de controle over hun eigen leven terug te geven.

Temstem is een app die het auditieve werk­geheugen van een psychotische patiënt die ­frequent ‘stemmen’ hoort, poogt te ‘overbelasten’ opdat de ‘stemmen’ minder worden. Temstem begeleidt de gebruiker in de transitie van het spelen van een spel als pure afleiding van de stemmen, naar het actief aangaan van de confrontatie met de stemmen om zo de heftigheid en narigheid ervan te verminderen op de lange termijn. De gebruiker wordt hierin geholpen door Tim, een fictief karakter dat een ‘buddy’ vormt en te allen tijde kan helpen controle over de stemmen te ervaren.

De betekenis en schoonheid van temstem zit allereerst in het thema van het ontwerp: gezondheid is één van de grote maatschappelijke uitdagingen in Nederland, die we in mijn opinie moeten aanpakken door een goede balans te vinden tussen professionele hulp, sociale ­verbondenheid en support, en eigen verantwoordelijkheid en acties. Daar waar bij psychoses doorgaans alleen aan professionele hulp wordt gedacht, kan temstem helpen meer evenwicht aan te brengen in de diverse ­hulpvormen. Het biedt de patiënt een laagdrempelige ‘tool’ zonder doktersrecept, waarmee de eigen verantwoordelijkheid en controle wordt gestimuleerd.

Daarnaast maakt het ontwerp op overtuigende wijze gebruik van technologie, in dit geval de mobiele telefoon. Doordat stemmen zich op allerlei momenten aan de stemmenhoorder opdringen, is het wenselijk van technologie uit te gaan die mensen doorgaans bij zich hebben. Hoewel ik een groot voorstander ben van tastbare interactie met interactieve producten, is in het geval van temstem de app een bijzondere goede keuze. Vaak is er tegenwoordig een mismatch tussen de fysieke, gecontextualiseerde activiteit van mensen en het medium dat het product gebruikt. Waarom bijvoorbeeld een beeldscherm tussen mensen plaatsen als de sociale interactie centraal staat, of waarom op je mobiel iets doen terwijl juist de fysieke omgeving erg belangrijk is voor een activiteit? Bij psychose gaat het echter over de cognitie van één persoon waarbij de psychose onverwacht kan toeslaan, wat het gekozen medium juist uitermate geschikt maakt.

De app staat bovendien volledig in dienst van het effect en de beleving bij de patiënt en dat maakt temstem vanuit een designperspectief sterk.

Omdat voor dit project verschillende partners samen op zoek zijn gegaan naar de bijdrage van design aan een gezonde, duurzame samenleving, betreedt het op eigen wijze de wereld van de transformatie-economie. Het project overstijgt de disciplines van de betrokkenen op verschillende wijzen. Omdat de app belangrijk is als eindproduct voor de patiënt, maar ook als onderzoeksinstrument dient, wordt design en onderzoek geïntegreerd. Temstem koppelt op overtuigende wijze gezondheidszorg en design waardoor er nieuwe mogelijkheden ontstaan voor innovatie. Dit samenwerkingsproject verruimt de scope van ontwerpen, wat in de huidige tijd met vele complexe maatschappelijke uitdagingen een kracht en zegen is.

Meer informatie:
www.reframingstudio.com
www.parnassiagroep.nl