Genomineerd door Erik en Ronald Rietveld:

PIET PARRA

Voor Weirded Out

Wij nomineren Piet Parra’s Weirded Out, in het San Francisco Museum of Modern Art; een gigantische muurschildering (mural) die zowel de grenzen van Parra’s eigen kunnen als die van de grafische vormgeving oprekt. Weirded Out is het resultaat van grote verbeeldingskracht en een uniek handschrift.

Bij vrijwel geen andere ontwerper is de beeldtaal zo herkenbaar als bij Piet Parra (Pieter Janssen). Hij is een ontwerper die tekenend is begonnen en de grenzen van zijn capaciteiten steeds verder oprekt door bijzondere samenwerkingsverbanden aan te gaan: fantastische videoclips, een eigen kledinglijn en virtuoze performances – live tekenend – tijdens de optredens van zijn succesvolle band Le Le. Enerzijds is Weirded Out exemplarisch voor zijn oeuvre: een wereld vol gekte uitgevoerd in een aantrekkelijke (typo)grafische stijl. Anderzijds komt in dit volledig zwart-witte werk op megaformaat de kracht van zijn beeldtaal maximaal tot uitdrukking.

Binnen de ontwerpwereld valt Parra op als multitalent dat illustratie en typografie moeiteloos verbindt met bijvoorbeeld muziek en mode. Autonome projecten en werk in opdracht vloeien in elkaar over. Weirded Out toont een nieuwe stap in Parra’s ontwikkeling. Deze muurschildering is ongeveer twintig meter lang. Wat ons betreft heeft het de potentie om door te ontwikkelen tot een werk dat zich uitstrekt over de volledige lengte van de grens tussen Amerika en Mexico. Het is een verhaal opgebouwd uit een eindeloze fantasie van figuren, lettertypes, muziek, ritme en mode die in het hoofd van Piet Parra lijkt rond te spoken en zich uit in een meeslepend werk.

Parra werkt bewust aan zowel autonoom werk als commerciële opdrachten. Wij hebben juist een meer autonoom grafisch werk als Weirded Out gekozen omdat experimenteerdrang een grote kracht is van Parra. Vooral in dit vrije werk zien wij – in deze tijd van “kennis, kunde, kassa” – een aansporing voor jonge talenten in uiteenlopende ontwerpdisciplines om eerst vanuit persoonlijke fascinaties te experimenteren en zo het eigen handschrift maximaal te ontwikkelen. Pas daarna is het zaak toepassingen en eventueel commerciële doeleinden te vinden. Parra zegt: “Ik weet niet of er een markt is voor wat ik doe, je moet die eigenlijk zelf creëren.” Start eerst vanuit je eigen dromen, vaardigheden en fascinaties; de rest komt dan vanzelf. Parra is voorbeeld stellend voor de jonge generatie.

Meer informatie:
byparra.com