Game Oven - Fingle
Genomineerd door Niki Smit:
Game Oven
voor Fingle

Ik nomineer Adriaan de Jongh en Bojan Endrovski van gamebedrijf Game Oven voor hun aanstekelijke iPad-game Fingle. Dit spel is een bijzonder geslaagd voorbeeld van een nieuwe richting binnen gamedesign waarin sociale interactie via een virtueel scherm weer fysiek wordt. Het gaat hier niet om de punten maar om wat het uitlokt tussen de spelers in ‘real time’.

Fingle is bij de eerste oogopslag niets meer dan Twister voor de vingers, maar het gaat veel verder. Game Oven heeft een unieke kijk op gameplay design ontwikkeld. Hun games overstijgen het scherm en incorporeren fysieke sociale interactie om het spel persoonlijk en indringend te maken.

Fingle is een game voor de iPad waarin twee spelers worden uitgenodigd om hun vingers op steeds ingewikkelder wijze op het scherm neer te zetten en te verschuiven. De vreugde van het spel komt uit de ongemakkelijke, of juist flirterige situaties die dit creëert. Opeens gaat het niet meer over winnen en verliezen, of virtuele punten halen, maar over de spelers zelf in een fysiek en reëel contactmoment. Gevoelens van verlegenheid, ongemak, erotiek en flirtgedrag, en het plezier van fysiek contact worden allemaal door deze eenvoudige game uitgelokt.

Het is een spel dat zich slechts deels op het scherm afspeelt. De uitdagingen gebeuren voor 90% boven het scherm, tussen de spelers. Dat is de kracht en het bijzondere van het ontwerp.

Met een scherpe blik wordt simpele gameplay gekoppeld aan een accurate voorspelling hoe mensen in een sociale setting reageren. Dit schermoverstijgende gameplay design, waarin de gamedesigner opeens fysiek sociaal gedrag ontwerpt, wordt gebracht in een jasje van een commercieel, toegankelijk spel. Suggestieve jaren 70-muziek begeleidt een speelse vormgeving. Het geheel is simpel, verslavend en compleet.

Maar onder dit humoristische jasje zit een spel dat zich afspeelt op het scherpst van de snede als het gaat om sociale regels, grenzen en gewoontes. In een landschap van spellen waarin mensen slechts online met elkaar verbonden zijn is hier een spel dat in zijn interactie de fysieke, sociale mens erkent en als uitgangspunt neemt.

Deze manier van ontwerpen biedt enorme potentie voor nieuwe richtingen binnen gamedesign. De makers snappen dat spel niet gekluisterd hoeft te zijn aan de context waarbinnen men het opzet. Met Fingle wordt erkend dat de spelers echte mensen zijn die zich - op het moment van spelen - in twee werelden bevinden: de fysieke realiteit en de virtuele ideeënwereld van het spel. Door dit begrip lukt het Game Oven om een brug te slaan tussen de twee. Het resultaat is een spel dat een interventie aanbrengt in de echte wereld en deze verrijkt.

Voor mij belichaamt Fingle `design voor mensen, niet voor spelers. Een belangrijke en gezonde gedachte.

Meer informatie:
www.fingleforipad.com