Anouk Wipprecht - Interactieve couture
Genomineerd door Niki Smit:
Anouk Wipprecht
voor Interactieve couture

Ik nomineer Anouk Wipprecht voor de exceptionele wijze waarop zij technologie en mode combineert en hiermee ervaringen ontwerpt. Een confrontatie met een jurk van Wipprecht is onherroepelijk een bijzondere gebeurtenis en maakt nieuwsgierig naar de toekomst van kleding.

De jurken van Wipprecht herdefiniëren wat kleding zou kunnen zijn: een extensie van ons zelfbeeld, maar ook van onze innerlijke en intermenselijke beleving. Haar ontwerpen gaan over sociale, emotionele en psychologische processen. Thema’s als onzekerheid, agressie of flirten worden uitvergroot door op een innovatieve manier de nieuwste elektronische technieken toe te passen op interactiedesign.

Wipprecht denkt na over technologie als ecosysteem. Technologie groeit met ons mee. Dagelijks maken allerlei soorten technologie ons leven makkelijker, intuïtiever en doeltreffender. Wipprecht betrekt kleding in deze behoefte. Ze voorspelt - simpel gezegd - dat onze kleren dingen voor ons gaan doen. Dat ze reageren op de omgeving en op onszelf. Kleding als extensie van het ‘ik’, daar gaan de interacties in haar jurken over.

Zo ook de Smoke Dress, haar laatste ontwerp in samenwerking met de Italiaanse architect Niccolò Casas. Deze jurk speelt met het idee van verlegenheid, afweersystemen en persoonlijke ruimte. Het is een jurk met vloeiende, organische vormen en een verrassing. Zodra een persoon te dichtbij komt hult de jurk zich in rook zonder dat de drager van de jurk dit onder controle heeft. Een reactie die doet denken aan blozen, of de natuurlijke reflex om jezelf te bedekken bij schaamte. Deze interactie zorgt ervoor dat het kledingstuk zelf opeens menselijke trekjes gaat vertonen. De Smoke Dress zet aan het denken: wat als mijn kleding mijn gedrag zou reflecteren, ondersteunen, of zelfs corrigeren?

Elke jurk maakt onderdeel uit van deze hoofdgedachte en elke ontwerp is voor Wipprecht een onderzoek met een uitdaging. Schoonheid en interactie zijn belangrijk, maar ook de materiaalkeuze en het productieproces zijn wezenlijke elementen in haar onderzoek. Zo is de Smoke Dress gemaakt met behulp van een 3D-printer via het bedrijf Materialise, waarmee meer natuurlijke en organische vormen zijn te maken. De Smoke Dress is niet uit stukjes samengesteld, zoals vaak het geval is bij technologie en mode, maar komt in zijn geheel uit de 3D-printer gerold. Een poëtisch productieproces dat meer weg heeft van een natuurlijke geboorte dan van een technische assemblage.

Wipprecht werkt vaak met interdisciplinaire teams bestaande uit ingenieurs, hackers en kunstenaars. Zo ontstond ook het technologische hoogstandje DareDroid 2.0 – een ‘robotic’ jurk die cocktails maakt voor gasten op een feest. De jurk verstrekt pas alcohol als de bezoeker zijn schaamte de baas wordt en een persoonlijke spelletje speelt met de draagster van de jurk.

Het is deze interactie die haar werk zo sterk maakt. Haar jurken reageren niet alleen op mensen, maar lokken op hun beurt ook weer uit tot reactie. Tegelijkertijd ontstijgen haar ontwerpen het ‘prototypegehalte’ dat zoveel draagbare technologie kenmerkt en zijn daardoor toegankelijk voor een groter publiek. Wipprecht toont ons de toekomstige evolutie van kleding. Dit presenteert ze zó raak en helder, dat je niets anders kan doen dan je verheugen op het moment dat haar visie alledaagse realiteit wordt.

Meer informatie:
www.anoukwipprecht.nl