previous

'ETCS MMI'

next

[preview]



ontwerp: Rens Holslag, Hans Rijpkema, Pieter Rookmaker, Leonard Verhoef en Jochen Vorderegger
opdrachtgever: ERRI, European Rail Research Institute
afmetingen: 640 x 480 pixels
gewicht: n.v.t.
materiaal: software
prijs: n.v.t.
informatie: Arbo Management Groep, Utrecht, 030-2399451
rholslag@inter.nl.net, http://www.media-gn.nl/scan/ScanR&D


Dit 'mens-machine-interface' voor Europese treinmachinisten lost in één klap drie problemen op: mechanische instrumenten in een trein zijn steeds duurder om te maken en lastig aan te passen, er is behoefte aan een Europese standaard voor inrichting en apparatuur van machinistencabines nu de locomotiefwissel aan de grens tot het verleden gaat behoren, en: de snelheid van treinen gaat de laatste jaren drastisch omhoog (300-500 km), waardoor het noodzakelijk wordt om verder te 'kijken' dan de menselijke blik reikt. Deze interface voor een Europees treinbeveiligingssysteem - European Train Control System - is ontwikkeld door een industrieel ontwerper, een grafisch ontwerper, een computer graphics expert, een ergonoom en een psycholoog. Zij hebben daarin de opmerkingen verwerkt van 200 Europese deskundigen en machinisten, die enkele experimentele ontwerpen in een simulator testten. Het ontwerp is inmiddels door alle aangesloten spoorwegmaatschappijen geaccepteerd. Met een beetje oneerbiedige vergelijking zou je kunnen zeggen dat de interface een combinatie is van het dashboard en het 'road book' van een rally-rijder: het geeft zowel de actuele snelheid aan als informatie over het komende traject: een scherpe bocht, een tunnel, een gelijkvloerse overgang. Naast de werkelijke snelheid wordt - de relatie tot - de adviessnelheid voor een traject aangegeven; bij overschrijding volgt een waarschuwing, negeren zet de remmen in werking. Het schermbeeld, verdeeld in zes gebieden met verschillende typen informatie, is helder, overzichtelijk en grafisch zeer verzorgd. Mooi is de manier waarop alleen toepasselijke informatie wordt getoond: bij noodzaak tot remmen verdwijnt bijvoorbeeld de planningsinformatie. De symbolen kunnen per land aangepast worden: een 'vallende stenen' icoon is in Nederland bijvoorbeeld overbodig. Een uiterst knappe integratie van techniek, ergonomie, vormgeving en informatica leidde tot een product met een groot maatschappelijk belang.



previous DPR 1997 Nominaties Winnaar Expositie (QTVR) next