previous

'OP=OP' affiche

next

[preview]



ontwerp: Felix Janssens van Het Sober Denken Genootschap
opdrachtgever: eigen initiatief
afmetingen: 110 x 170 cm
gewicht: n.v.t.
materiaal: papier, zeefdruk
prijs: n.v.t.
informatie: Felix Janssens, Rotterdam, 010-4782906,
F.A.Janssens@FKA.HRO.NL


Het lijkt een vertrouwd beeld: een MUPI (billboard-container) met daarop een opstijgende 'KLM-zwaan', symbool voor gevleugelde snelheid, kracht en souplesse. Er is echter iets mis: de oorspronkelijke tekst is onleesbaar gemaakt, de kleuren zijn een onheilspellende combinatie van hardroze en gifgroen, en de nieuwe tekst is even sinister: OP=OP. De afzender van deze boodschap, Felix Janssens, vindt dat de KLM zich het symbool van de zwaan oneigenlijk heeft toegeëigend. Luchtvaart, en gemotoriseerd verkeer in het algemeen, vormt wereldwijd een ernstige bedreiging voor de natuur, en dus ook voor de zwaan. Door het beeld terug te nemen en zich op zijn beurt de communicatiemiddelen van de commercie toe te eigenen, voert Janssens een eenmansguerrilla tegen deze 'falsificatie van de werkelijkheid'. Politieke affiches worden vaker gemaakt, maar dat gebeurt doorgaans in opdracht. Hier heeft een ontwerper zelf het initiatief genomen om ons, zoals hij stelt, 'bewust te maken van de maatschappelijke context van de visuele cultuur waarin wij ons dagelijks begeven'. Anders gezegd: geen enkel beeld gedachtenloos te aanvaarden.



previous DPR 1997 Nominaties Winnaar Expositie (QTVR) next